Post Thumbnail

Elvy elektrifierar älven

October 18, 2019

Äntligen är hon här. Västtrafiks nya elfärja – Elvy. Sedan en tid tillbaka har hon legat vid Lindholmskajen, för olika tester och utbildning av personalen. Den 25 oktober döps hon vid Stenpiren och börjar därefter trafikera linje 286 i november, tillsammans med systerfartygen Älvfrida och Älveli. För oss som håller till på Lindholmen innebär det tio avgångar i timmen till Stenpiren, istället för åtta som idag. Och dessutom är resorna gratis, som du säkert redan vet.

Viktig miljösatsning

Att elektrifiera kollektivtrafiken är viktigt för att nå målen att minska koldioxidutsläppen med 80 procent till år 2020. Västtrafik räknar med att Elvys bränslebesparing blir 45 procent, vilket reducerar utsläppen rejält. Dessutom beräknas Elvy också minska utsläpp på partiklar och kväveoxid med en tredjedel, jämfört med övriga älvskyttlar. På el kan hon gå i fyra timmar och batteriet kan både laddas under drift eller när båten ligger vid kaj.

Också systerfartygen, Älvfrida och Älveli, är förberedda för eldrift, men det finns ännu inga konkreta planer för när de ska börja gå på el.

– Just nu är det fullt fokus på att få Elvy i trafik och se till att hon fungerar som hon ska, säger Henrik Kjellberg, presskommunikatör för Västtrafik. Näst på tur är Älvsnabben 4, som håller på att byggas om för eldrift.

Välkommet tillskott

Elvy är Västtrafiks första elhybridfärja. En 33 meter lång och 9 meter bred sådan, med plats för 300 passagerare och 80 cyklar. Bullerfri och nästan ljudlös är hon en välbehövlig förstärkning till färjetrafiken. Varje år transporteras runt 3 120 000 passagerare över älven, av dem åker 1 880 000 mellan Lindholmspiren och Stenpiren.

Läs gärna mer om elfärjan Elvy här

 

Göteborgs stad Älvstranden Riksbyggen HSB PEAB Skanska